EXPLORING AMBER FORT: JAIPUR, RAJASTHAN

Vi dro tidlig om morgenen fra Agra til Jaipur. To potetgullposer, to fried rice, seks vannflasker, to sjokolader, et apetempel, to fort og syv timer senere var vi endelig fremme. Vi sjekket inn på et hotell som kalte seg for et vegetar hotell. Passet oss utmerket ettersom de hadde litt peiling på mat og kunne tilfredsstille våre behov. Lunket vann i dusjen fikk oss til å smile og det gjorde vannkokeren på rommet også! Det ble fort både kaffe, te og medbrakt havregrøt med lånt syntetisk syltetøy på sengen.

Frokostbuffeen var skrytt opp i skyene på ratingen, så da vi endelig kom oss ned i restauranten for å innta dagens første måltid var magene tomme og forventningene høye. Til min store overraskelse fikk jeg en såkalt pannekake ved navn "dosa" som jeg faktisk kunne spise med både banan og curry. Akkurat passe indisk og allergivennlig.

Vårt første stopp på roadtripen gjennom Rajasthan ble Jaipur, "The pink city" som den også kalles. En by som var større enn jeg trodde, men fortsatt ganske liten til å nesten ha like mange innbyggere som hele Norge. Med kun et par dager i hver by kreves litt research og program for å oppleve det som må oppleves. Så lenge vi krysser av et par monumenter kan sightseeingen skyves til side for markeder, cafeer og rusling i gatene. Det er tross alt dette som gir innblikk i kulturen og som gir en reisende friheten til å utforske og skape minner.

Vi dro til Amber Fort som ligger ganske høyt i terrenget litt utenfor byen. Et enormt fort med endeløse ganger, flere hundre rom og en fantastisk utsikt. Foran fortet holdt fiskerne på å sette garn i et vann som umulig kan inneholde noen form for levende organismer. Vi ruslet rundt i det store fortet og kom nesten bort fra hverandre der vi tok hver vår vei i håp om en enda finere utsikt. Jeg skal ikke nekte for at jeg innerst inne kunne ønske at jeg var liten igjen og kunne løpe mellom korridorene og leke mørk gjemsel eller fangeleken.

Temperaturen steg i takt med sulten vår og etter å ha beundret arkitekturen, baksnakket de som red elefantene oppover de bratte trappene og gjemt oss for aggresive aper med eierinstinkt over fortet dro vi ned til gamlebyen for en real indisk lunsj i en koselig bakhage. Mer fra vakre Jaipur kommer snart!