HOLY GYPSY: PUSHKAR, RAJASTHAN

Pushkar, hvor skal jeg begynne? Et ord: spirituell. En veldig liten og sjarmerende by som ligger dandert rundt et hellig vann hvor mange starter dagen med velsignelse og blomsterbad før de trekker seg tilbake mellom sjappene i de smale skitne gatene for å selge frukt og grønt, flette blomsterkranser, gjøre håndarbeid, servere eller tigge.

Pushkar var på mange måter den kuleste byen vi besøkte på bilturen gjennom Rajasthan. Byen der hvor man finner de fineste smykkene, de kuleste organiske cafeene, de beste yoga timene og det frodigste landskapet. Byen hvor soloppgang blir til solnedgang før man rekker å summe seg. Byen hvor å rusle barbeint og røyke litt av hvert er vanlig, men hvor egg og øl er forbudt. En by full av spirituelle vegetarianere med henna tatoveringer og klirrende fotlenker.

Vi kom frem til hotellet da solen var på vei ned og vi bestemte oss uten å utveksle et ord om at vi drøyde utforskingen av byen til dagen etter. Vi måtte innom en dyre bazar i en liten landsby på vei fra Jaisalmer til Pushkar. Der solgte de alle slags dyr og sjåføren vår insisterte på at dette var noe vi måtte få med oss. Vi har nemlig måttet forsvare vår ekstreme kjærlighet for dyr en rekke ganger i dette landet og da han endelig forstod hvor glad vi er i venner med pels skulle han absolutt ta oss med til et område fult av sibirske fugler og gjennom et hav av kameler, bøfler, hester, kuer, sauer, geiter og esler. Det finnes ingen mellom ting, Indias dyreliv er et svar på en ukontrollert Noahs Ark. Hat og elsk.

Det har blitt mange timer i bil på denne reisen og jeg har både humpete indiske veier og mine egne Spotify lister langt oppi halsen. Vi nøt middagen i de siste solstrålene den ettermiddagen før vi krabbet under dyna for å lese og spise sjokolade. Dagen som fulgte stod vi tidlig opp, fråtset i en etterlengtet frokostbuffee og tok beina fatt for å utforske byen på egenhånd. Pushkar var langt i fra noen av de andre byene vi hadde besøkt, så fargerik, rolig, men med et pulserende liv av ånder og historie. Gleden var stor da vi endelig fikk oppleve byen vi hadde gledet oss til. Så liten, men allikevel full av liv!

Vi gikk en runde rundt Pushkarsjøen hvor innbyggerne var godt i gang med en rituell renselse. Pushkar er en veldig hellig by blant annet på grunn av tempelet som er viet til guddommen Brahma, hvor mange religiøse pilgrimmer tar turen. Langs sjøen er det fort gjort å bli lurt og havne i fellen hvor menn vil velsigne deg og hele familien, før du rekker å takke nei. Ta derfor ikke i mot blomsten selvom de sier det er en gave, da er løpet kjørt. Bygningene er slitne og fargerike, og har et særegent preg sammenlignet med de andre byene. Byen er herjet, men vedlikeholdt og full av sjel og innbyggere som gjerne forteller en historie eller to. Til tross for at Pushkar også er populært blant turister og langt i fra så "hemmelig" som det faktisk føles når man er der, så er dette helt klart en by jeg vil reise tilbake til. Absolutt et sted jeg kunne tenke meg å ta et yogakurs og tilbringe late ettermiddager på cafeene i bakgatene.

Etter en lang spasertur kun for observasjonens skyld og en tur i tempelet ble vi trollbundet av alt det fine i bodene vi gikk forbi. Alle bøkene jeg har på leselisten, fotlenkene, ringene og røkelsen tok oppmerksomheten vår og før vi rakk å finne frem til stedet vi ville spise lunsj var solen på vei ned og vi hadde hendene og hodene fulle av inntrykk og skatter. Når turen nærmet seg slutten ble jeg litt engstelig over å ikke ha kjøpt noen ting. Så jeg falt for fristelsen og fikk både fotlenker, hodesmykker, ullskjerf og ringer med meg hjem den dagen. Hadde jeg hatt en container liggende så skal dere ikke se bort i fra at både puter, puffer og kaffebord hadde blitt kjøpt og betalt. Altfor mange fine farger og detaljer for en som er glad i etnisk pynt og kaller soverommet sitt for lille Marrakech.